Ingmar Rentzog

Det måste vara lönsamt att göra rätt – och väldigt kostsamt att göra fel

2023-03-15

Ingmar Rentzog är CEO och grundare av världens största sociala plattform för klimatlösningar – We Don´t Have Time. Idén väcktes när Donald Trump skulle tillträda som president 2016.
− Insikten jag fick där och då handlade om att världens ledare inte kommer lösa klimatkrisen. Däremot så finns det runt om i världen människor som i sin ensamhet arbetar dygnet runt för att lösa klimatfrågan. Genom att koppla ihop dem med varandra får vi det ledarskap som saknas idag, och det gör vi genom vår sociala plattform, säger han.

We Don´t Have Time har i dag utvecklats till en kunskapsplattform med drygt 85 000 medlemmar i 160 länder, som alla arbetar med klimat och omställning i någon form. Genom att sprida och förmedla deras viktiga kunskaper och insikter via plattformen når Wedonthavetime.org nästan 200 miljoner personer över hela världen, genom sin räckvidd i sociala medier.

− Vi måste kunna förmedla hopp och peka på lösningar i stället för att bara fokusera på problemen. Här ger vi forskare och sakkunniga en plats för samverkan och kunskapsutbyten. Våra medlemmar är medier, politiker, hållbarhetschefer, forskare och företag i framkant. Vår ambition har alltid varit att få företagen att vilja göra mer, inte bara för att de måste utan för att det faktiskt är lönsamt, säger Ingmar.

Förmågan att få företagen att engagera sig har We Don´t Have Time visat sig vara väldigt duktiga på. I november 2022 under COP27 lanserades Klimatuppropet #WeCanDoIt, där flera hundra företag, organisationer, akademier och privatpersoner skrev under i syfte att få politikerna att börja visa ledarskap i klimatfrågan. Skärpta regler, långsiktighet och slopade fossila subventioner är uppropets tre stora krav och bland undertecknarna återfinns flera stora svenska företag som Telia, Volvo Cars och Scania. Även företag som i dagsläget tjänar på subventionerna skrev under uppropet, eftersom en regelförändring även ligger i deras intresse.

− Vi behöver se klimatomställningen som en möjlighet inte bara ett hot. Vi måste agera själva, det funkar inte att vänta på andra. Vi måste helt enkelt göra det vi kan för att lösa den. Och vi behöver också att politiker fattar modiga beslut, exempelvis genom att slopa de fossila subventionerna. Det måste vara lönsamt att göra rätt, och väldigt kostsamt att göra fel, förklarar Ingmar.

#WeCanDoIt-kampanjen har inget slut utan pågår kontinuerligt. Man vill helt enkelt visa på snöbollseffekten och vid COP28 kommer man lyfta fram hur stor kampanjen blivit sedan lanseringen. På kampanjens hemsida går det att följa i realtid hur kampanjen fortskrider och i dagsläget har 848 ledare från 76 länder skrivit under uppropet.

Ingmar är en av Nordic Sustainability Expos talare och under rubriken ”Hur kan vi få finansbranschen att snabba på omställningen” kommer att han berätta om WDHT:s arbete men också presentera ett helt nytt verktyg för företag som vill ha koll på sitt eget och andras klimatavtryck. Verktyget möjliggör att företagen kan jämföra data mellan varandra, vilket kommer enligt Ingmar utgöra en ”game changer” i och med att det nya EU-regelverket (CSRD,  som handlar om redovisning av bland annat företagens utsläpp) träder i kraft 2024. 

Vi ser med spänning fram emot att höra mer den 9 maj kl. 10.15-10.35.

FAKTA OM WE DON´T HAVE TIME
Grundades 2016 av Ingmar Rentzog och David Olsson
30 medarbetare
Kontor i Stockholm, Washington DC och Nairobi.
85 000 medlemmar i 160 länder
Världens största sociala media för klimatlösningar
Kommande aktiviteter att ta del av:
Stockholm Climate Week: https://www.wedonthavetime.org/events/stockholmclimateweek